Adaptační kurz CUP1 a KČ1A

Adaptační kurz pro žáky třídy KČ1A a CUP 1 se konal v termínu od 2. do 4. 9. 2015 ve Zbraslavicích u Kutné Hory v Rekreačním a sportovním středisku „U Starého rybníka“. Kurzu se aktivně zúčastnilo 41 žáků a 3 pedagogové. Adaptační kurzy žáků 1. ročníků jsou důležité pro usnadnění nástupu žáků na střední školu, pro vytvoření základů pozitivního klimatu v kolektivu a vytvoření vazeb mezi žáky a učiteli. Opět jsme si letos potvrdili smysluplnost adaptačních kurzů a také, že náročná příprava a organizace kurzu se vyplatí právě v procesu stmelování kolektivu a prohloubení vzájemných vztahů mezi spolužáky a třídním učitelem. Příprava adaptačního kurzu se řídila podle Směrnic k vyúčtování kurzů. Předem připravený program se podařilo částečně naplnit. V areálu byl první zářijový týden plně obsazen a bylo to znát nejvíce na vytíženosti sportovišť, kluboven a hlavně instruktorů. Z důvodu počasí a nedostatku instruktorů třída KČ1A nemohla absolvovat paintball. Vlaková přeprava proběhla bez problémů i přesto, že jsme dvakrát přestupovali a vlaky měly zpoždění. Na začátku kurzu byli žáci proškoleni s Řádem adaptačního kurzu a bezpečností a svým podpisem žáci stvrdili, že porozuměli školené tématice. Dále jsme si prohlédli celý areál a seznámili jsme žáky s programem kurzu.

K úspěšnému naplnění cíle adaptačního kurzu přispěly komunikační a poznávací hry, kde se prohloubila spolupráce a vzájemné seznamování mezi žáky ve třídě, osvědčila se také práce ve skupině. Hráli jsme celkem pět seznamovacích her, při kterých se žáci i pedagogové aktivně zapojili a pobavili.

Žáci zažili také spoustu sportovních aktivit – lanové centrum Tarzan park, ve kterém žáci zažili nejenom adrenalin, ale poznali i na koho se mohou spolehnout, prohloubili důvěru mezi sebou, objevili svoji rozhodnost, sebejistotu a v neposlední řadě překonali strach a obavy z neúspěchu. V areálu jsme využívali sportovní hřiště, žáci hráli fotbal, plážový volejbal, stolní tenis, přehazovanou a basketball.

Dalšími aktivitami na adaptačním kurzu byl oblíbený paintball, pěší výlet na rozhlednu Bohdanka v obci Bohdaneč, žáci ušli celkem 17,5kilometrů krásnou trasou lesem a stezkami. Poslední večer jsme strávili u táboráku.

V den odjezdu jsme vyplnili dotazníky se zpětnou vazbou od žáků i pedagogů, zhodnotili význam i průběh kurzu, společně uklidili srub a přesunuli se na vlakové nádraží ve Zbraslavicích. Žáci, kteří měli povolení od zákonných zástupců, mohli vystoupit ve vlakových zastávkách v místě jejich bydliště.

Spolupráce s třídními učiteli Ing. Romanem Vlasákem a Mgr. Lenkou Majtásovou byla bezproblémová, aktivně se zapojili do programu, věnovali se ochotně a svědomitě žákům a pomáhali při realizaci programu.

Spolupráce s provozovateli objektu byla na jednu stranu v pořádku, vždy se nám snažili ochotně vyjít vstříc, na druhou stranu z kapacitních důvodů a nepřízně počasí se jim nepodařilo zařídit nám předem naplánované aktivity. Musíme pochválit vstřícný přístup v kuchyni a dobré jídlo, vždy nám byly splněny naše požadavky. Připomínky k ubytování byly méně časté, žáci věděli, jaký druh ubytování je čeká od třídních učitelů a podle fotek, takže stížnosti se týkaly především nedostatku zásuvek na nabíječky.

Během adaptačního kurzu jsme neřešili závažné porušení řádu AK, drobné přestupky žáků jsme vyřešili na místě domluvou. Podle zdravotního deníku jsme ošetřili drobná poranění – štípnutí vosy, puchýře a bolesti hlavy. Jedna žákyně byla poslána s rodiči domů a to z důvodu stoupající teploty a začínající virózy.

Na závěr kurzu žáci vyplnili dotazník a odpověděli na 5 dotazů:

  1. Co jsem od adaptačního kurzu očekával/a ?
  2. Splnilo se moje očekávání?
  3. Co se mi na adaptačním kurzu nejvíce líbilo a proč?
  4. Co se mi na adaptačním kurzu nelíbilo a z jakých důvodů?
  5. Která z aktivit podle mě nejvíce sblížila kolektiv třídy a proč?

 Vyhodnocení dotazníku třídy KČ1A:

Žáci nejvíce očekávali seznámení se svými spolužáky, novými lidmi, sblížení třídy a kolektivu. Dále pak zábavu, lepší ubytování, aktivity a hry. Ve většině odpovědí uvedli, že se jejich očekávání splnilo, někteří žáci očekávali od kurzu více (čeho ale nenapsali). Nejvíce se jim na kurzu líbili sportovní aktivity, pokoj ve srubu, výlet na rozhlednu, okolí, spánek, hudba, odpolední a společné aktivity, poslední den, sranda a zábava, všechno, posezení u táboráku, lanové centrum a seznamovací hry. Nelíbilo se jim, že se neuskutečnil pro jejich třídu paintball, že nebyla diskotéka, špatné postele, pokoje a pavouci. Nejvíce kolektiv podle názoru žáků sblížili seznamovací hry a společné aktivity, volný čas a zábava, tancování a výlet na rozhlednu.

Ukázky odpovědí z dotazníku:

„Očekávala jsem sblížení třídy, aktivity, zábavu, srandu a dobrý kolektiv.“

„Očekávala jsem seznámení se třídou, poznat je jinak, než jen ve škole.“

„Nejvíc se mi líbil náš pokoj, byla to pecička.“

„Nelíbilo se mi, že jsme nebyli na paintballu, nebyl instruktor!“

„Nejvíce sblížily kolektiv seznamovací hry první den.“

„Nelíbily se mi pokoje, protože bylo všechno slyšet.“

„Líbilo se mi všechno, proč? Proto!“

Vyhodnocení dotazníku třídy CUP1:

Žáci nejvíce očekávali seznámení s třídou a novými lidmi, spojení třídy a kolektivu. Dále pak zábavu, hudbu, dobrodružství, disko a hry. Ve většině odpovědí uvedli, že se jejich očekávání splnilo, někteří žáci odpověděli celkem ano, jen jeden žák uvedl, že jeho očekávání se nesplnilo. Nejvíce se jim na kurzu líbili kamarádi, výlet na rozhlednu, povídání na pokoji, paintball, společné aktivity a společenské hry, basket, sranda, dovádění s kámoši a posezení u táboráku. Nejvíce se jim nelíbilo, že pokoje neměly zásuvky, špatné a tvrdé postele, toaletní papír, brzo budíček a večerka, WC, výlet na rozhlednu, celkově ubytování, zima na pokoji, málo zrcadel a pavouci, myši a pavučiny J. Nejvíce kolektiv podle názoru žáků sblížili seznamovací hry a společné aktivity, povídání na pokoji, hra Ostrov, paintball a výlet na rozhlednu.

Ukázky odpovědí z dotazníku:

„Očekávala jsem spojení do kolektivu třídy.“

„Splnilo se mi jedno očekávání, a to že jsme se hodně skamarádili.“

„Nelíbilo se mi, že jsme neměli zásuvky na pokojích, jednovrstvý toaletní papír a pavučiny na palandách“

„Nejvíce sblížily kolektiv seznamovací hry a to, jak jsme byli ve skupinách.“

„Nelíbil se mi výlet na rozhlednu, moc dlouhá cesta.“

„Nejvíce se mi líbilo hraní paintballu a to, jak to bolí kuličkou, hraní basketu, dovádění s kámoši a výlet na rozhlednu“

Fotografie z kurzu naleznete ve fotogalerii