Adaptační kurz třídy KČ1B a KČ1C

Adaptační kurz pro žáky tříd KČ1B a KČ1C se konal v termínu od 09. – 11.09.2015 ve Zbraslavicích nedaleko Kutné Hory v Rekreačním a sportovním středisku „U Starého rybníka“ společnosti SICCO. Kurzu se aktivně zúčastnilo 40 žáků a 3 pedagogové. Adaptační kurzy žáků 1. ročníků jsou důležité pro usnadnění nástupu žáků na střední školu, pro vytvoření základů pozitivního klimatu v kolektivu a vytvoření vazeb mezi žáky a učiteli. Příprava adaptačního kurzu se řídila podle Směrnic k vyúčtování kurzů SOU společného stravování. Předem připravený program se podařilo naplnit.

Středa 09.11.2015

Ve středu ráno jsme se sešli na vlakovém nádraží v Poděbradech, kde žáci odevzdali potvrzení o bezinfečnosti a byla zkontrolována aktuální účast. Pobytu se nezúčastnili z důvodu náhlé nevolnosti 3 žáci. Vlaková přeprava proběhla bez problémů. Po příchodu

do areálu a po ubytování byli žáci proškoleni s Řádem adaptačního kurzu a bezpečností na kurzu a svým podpisem stvrdili, že porozuměli školené tématice. Společně s provozovatelem objektu jsme si prohlédli celý areál i s výkladem o historii areálu a žáci byli seznámeni s programem kurzu.

Po krátkém poledním klidu se jedna třída odebrala do klubovny, kde proběhlo seznámení na základě osvědčených poznávacích a komunikativních her. Druhá třída si zahrála v lese společně paintball. Někteří žáci si připlatili další náboje, aby si hru mohli prodloužit. Poté se třídy v těchto aktivitách vystřídaly. Tyto komunikační hry určitě přispěly k naplnění adaptačního kurzu. Žáci se lépe poznali, zjistili nejen o sobě, ale i o svých třídních učitelích zajímavé informace, neboť i ti se do těchto her aktivně zapojili. Bezesporu měly tyto hry pozitivní vliv na vzájemnou komunikaci a získání důvěry mezi žákem a učitelem.

Na základě předpovědi počasí jsme se rozhodli udělat táborák již tento první den, žáci ochotně nanosili dřevo, opékali jsme buřty, povídali si a 3x hráli pro velký úspěch hru městečko Palermo.

Čtvrtek 10.11.2015

Ve čtvrtek dopoledne proběhly aktivity v lanovém centru Tarzan park, ve kterém žáci zažili nejenom adrenalin, ale poznali i na koho se mohou spolehnout, prohloubili důvěru mezi sebou, objevili svoji rozhodnost, sebejistotu a v neposlední řadě překonali strach z výšek a obavy z neúspěchu. Aktivity v lanovém parku jsou výborným a osvědčeným prvkem k prohlubování důvěry a komunikaci mezi novými spolužáky. Druhá třída hrála turnaj ve stolním tenise, volejbal, basketbal i fotbal, kdo co si vybral a pak všichni společně hráli seznamovací hry na louce vedle lanového centra, pak se třídy opět vystřídaly.

V obou třídách se sešli velmi aktivní a sportovně založení žáci, takže sportoviště byla využita na 100%.

Po obědě obě třídy vyrazily na pěší výlet na asi 10km vzdálenou rozhlednu Bohdanka v obci Bohdaneč. Samozřejmě se žákům moc na tento výlet nechtělo, ale nakonec si myslím, že se jim cesta lesem, kdy si spolu cestou vyprávěli a navazovali další nové kontakty, líbila. Trochu nám cestu znepříjemnila krátká bouřka a deštík. Na konci cesty byli žáci odměněni pěkným výhledem z rozhledny, kdy někteří opět překonali svůj strach z výšek, a dobrým občerstvením v kiosku. Zpátky do Zbraslavic jsme zvolili cestu autobusem, protože hrozilo, že pořádně zmokneme, což naši turisti značně uvítaliJ. Vrátili jsme se kolem 18 hodiny, navečeřeli jsme se a začalo opravdu pršet. Rozhodli jsme se tedy ještě pro další seznamovací hry v klubovně, které měli opět úspěch a nakonec všichni vyplnili dotazníky týkající se zhodnocení průběhu kurzu, abychom získali zpětnou vazbu od žáků i pedagogů. Na závěr večera žáci dostali za své bezproblémové chování a aktivní přístup během kurzu, sladkou odměnu.

I přes upozornění na druh ubytování byly připomínky žáků velmi časté, asi nejvíce z důvodu zimy, kdy se nemohli ve srubu ohřát, protože je to velmi stará chladná budova, která nemá k dispozici topení, které bychom tentokrát všichni uvítali. Počasí bylo opravdu dost chladné. Spolupráce s třídními učiteli Mgr. Jindřichem Kloudou a Bc. Miroslavem Trajhanem byla perfektní, aktivně se zapojili do programu, věnovali se ochotně žákům a pomáhali při realizaci programu.

Spolupráce s provozovateli areálu, co se týká organizačních záležitostí, byla naprosto v pořádku, vždy nám vyšli vstříc a vyhověli našim požadavkům. Oproti minulému turnusu jsme museli bohužel konstatovat, že kvalita jídla nebyla moc dobrá, žáci si na to v dotazníku dost stěžovali.

Během kurzu jsme nemuseli řešit žádný závažný přestupek porušení AK.

V den odjezdu žáci společně uklidili srub a přesunuli jsme se na vlakové nádraží ve Zbraslavicích. Žáci, kteří měli povolení od zákonných zástupců, mohli vystoupit ve vlakových zastávkách v místě jejich bydliště.

Na závěr kurzu žáci vyplnili dotazník a odpověděli na 5 dotazů:

  1. Co jsem od adaptačního kurzu očekával/a ?
  2. Splnilo se moje očekávání?
  3. Co se mi na adaptačním kurzu nejvíce líbilo a proč?
  4. Co se mi na adaptačním kurzu nelíbilo a z jakých důvodů?
  5. Která z aktivit podle mě nejvíce sblížila kolektiv třídy a proč?

 Vyhodnocení dotazníků tříd KČ1B a KČ1C:

Žáci očekávali seznámení se svými spolužáky, poznání a sblížení třídy a kolektivu. Také si přáli prožít pohodové dny. Ve většině odpovědí uvedli, že se jejich očekávání splnilo, jeden žák uvedl, že kurz předčil dokonce jeho očekávání a třem se očekávání nesplnilo. Nejvíce se jim na kurzu líbily seznamovací hry, vybíjená, paintball, aktivity v lanovém centru Tarzan park, a některým i výlet na rozhlednu. Nelíbilo se jim stravování, ubytování, pěší túra a sociální zařízení. Nejvíce kolektiv třídy sblížily seznamovací aktivity, volný čas, paintball a cesta na rozhlednu.

Ukázky odpovědí z dotazníku:

„Očekával jsem seznámení se spolužáky a učiteli, prostě pohodové dny.“

„Nejvíc se mi na kurzu líbilo posezení u táboráku a túra na rozhlednu. Všichni se začali

bavit a nikdo se nestyděl.“

„Nelíbilo se mi počasí, byla zima a nepohodlné a malé postele, nevešla jsem se tam“

„Nejvíce sblížilo kolektiv seznamování v kroužku, hodně jsme se nasmáli.“

„Nejvíc třídu sblížil pokec a sranda na pokojích.“

„Nejvíce se mi líbil Tarzan park, překonala jsem sama sebe a taky pohodoví učitelé“

Domnívám se, že cíle adaptačního kurzu byly naplněny a to potvrzují nejenom výsledky dotazníků, které ukazují, že AK byl přínosem pro žáky, ale hlavně rozhovory s žáky o průběhu kurzu a pozitivní reakce od třídních učitelů. Program adaptačního kurzu může na základě dotazníků zůstat stejný, ale bude změněna lokalita jeho realizace. Po návratu z kurzu byla na webu školy uveřejněna stručná zpráva o průběhu kurzu a fotografie.

Zpracovala dne 14.9.2015                     Mgr. Lenka Kostková – vedoucí kurzu